Na začátku března vstoupila v platnost pod číslem 42/2025 Sb. dlouho očekávaná novela zákona o ochraně ovzduší 2010/2012 Sb. Novela přinese řadu významných změn, které se dotknou jak povolování, tak i provozu emisních zdrojů. 

Povolování emisních zdrojů

V případě povolování nových nebo rozšiřování stávajících zdrojů znečišťování ovzduší zavádí novela nový přístup, a to určení minimální vzdálenosti zdrojů emisí od obytné zástavby. Smysl je jasný a rovněž opodstatněný – ochránit obyvatele před nepříznivými vlivy v bezprostředním okolí zdroje. Nicméně, praktická realizace může být problematická (např. tam, kde již byly zahájeny projekty na rozšíření zástavby nebo emisního zdroje). Minimální vzdálenost zdrojů se bude pohybovat od 100 do 500 m a týká se zdrojů produkující tuhé znečišťující látky a pachově postižitelné látky (včetně VOC) uvedených v nové příloze č. 2a. Vzdálenosti budou stanoveny krajskými úřady při povolování zdrojů.

Dále novela zavádí vyhodnocení zkušebního provozu při povolování nového nebo změny stávajícího emisního zdroje (pokud je zkušební provoz stanoven stavebním zákonem). Do 3 měsíců od ukončení zkušebního provozu je potřeba zpracovat vyhodnocovací zprávu a tu předložit krajskému úřadu. Ve zprávě se vyhodnocuje, zda je zdroj schopen plnit podmínky stanovené v povolení k provozu.

Novela také doplňuje náležitosti povolení k provozu. V povolení má být uvedeno zařazení stacionárního zdroje pod příslušný kód s uvedením povolené celkové kapacity (nemusí odpovídat projektované kapacitě), způsob a podmínky nepřetržitého sledování a zaznamenávání provozního parametru (více v samostatné kapitole), stanovení minimální vzdálenosti (viz výše), způsob výpočtu množství emisí (pokud je používán místo měření), uvedení, že se jedná o záložní zdroj (jinak bude vyžadováno měření emisí) nebo že se jedná o zdroj bez výduchu (upuštění od povinnosti odvádět emise výduchem). Pokud současné povolení k provozu tyto náležitosti nesplňuje, je nutné ho přezkoumat do 2 let, tj. nejpozději do 28.2.2027.

Kategorizace zdrojů znečišťování ovzduší

Vymezení vyjmenovaných emisních zdrojů v příloze č. 2 zákona, které jsou dále regulovány, zůstává novelou zachováno, avšak dochází k mnoha změnám v definici kategorií vyjmenovaných zdrojů. Někdy se jedná pouze o zahrnutí hraniční hodnoty kapacity do definice vyjmenovaného zdroje (dříve bylo „větší než“, nyní je „větší nebo rovno než“), jindy jsou změny podstatnější. Shrnutí změn je uvedeno v tabulce níže:

Kód zdroje

Název

Dříve

Nyní

1.1, 1.2, 1.3, 1.4

Spalování paliv (kotle, motory, turbíny, ostatní)

Více než 0,3 MW

 Od 0,3 MW

2.2

Skládky odpadu

více než 10 t odpadu denně, celková kapacita větší než 25000 t

10 t odpadu denně a vice, celková kapacita 25000 t a více

2.5

Sanační nebo dekontaminační zařízení

Pouze zeminy, vyjmenované organické látky

I podzemní vody s kapacitou 50 m3/den a více, všechny organické látky

2.6

Čistírny technologických odpadních vod

Pouze ČOV, kapacita větší než 50 m3 za den

I deemulgační a neutralizační stanice, kapacita 50 m3 odpadních vod nebo odpadů za den a více

2.8

Sušení čistírenských kalů, sušení znečištěného skla nebo opalování znečištěných kovů nebo znečištěného skla

Nebylo

Nová kategorie (bez mezní hranice)

2.9

Mechanické zpracování elektroodpadu o celkové projektované kapacitě 50 t elektroodpadu za den a více

Nebylo

Nová kategorie

2.10

Tepelné zpracování odpadu ve zdrojích jinde neuvedených

Nebylo

Nová kategorie

3.1

Spalovací jednotky přímých procesních ohřevů

Více než 0,3 MW

Od 0,3 MW

3.6

Zplyňování/zkapalňování

Pouze uhlí

I biomasa, odpady nebo jiné organické látky

3.7

Výroba bioplynu

Bez mezní kapacity

Kapacita 200 kg vstupního materiálu za den a více

4.5

Kovárny

Výkon od 1 MW

Příkon od 0,3 MW

4.6.2.

Žíhací a sušící pece

Bez mezní kapacity

Příkon 0,3 MW a více

4.10

Tavení a odlévání neželezných kovů a jejich slitin

Kapacita větší než 50 kg za den

Kapacita 50 kg za den a více

4.12

Povrchová úprava kovů, plastů nebo jiných nekovových předmětů

Bez mezní kapacity

Objem lázně od 1 m3

4.13

Broušení kovů a plastů

Elektrický příkon vyšší než 100 kW

Elektrickým příkon 100 kW a více

4.18

Hydrometalurgické zpracování neželezných kovů o celkové kapacitě 10 tun za den a více

Nebylo

Nová kategorie

7.2

Zařízení na úpravu a zpracování za účelem výroby potravin nebo krmiv z rostlinných surovin

75 t hotových výrobků denně

50 t hotových výrobků denně a více

7.3

Zařízení na úpravu a zpracování za účelem výroby potravin nebo krmiv z živočišných surovin (s výjimkou mléka)

50 t hotových výrobků denně

25 t hotových výrobků denně a více

7.7

Zpracování dřeva (vyjma výroby desek) o spotřebě materiálu 150 m3 a více za rok

Zpracování dřeva obecně

Uvedena truhlářská výrob, i výroba dřevních štěpek a pelet

7.18

Výroba lihu, včetně biolihu, o celkové projektované kapacitě 10 000 hl bezvodého lihu za rok a více

Nebylo (dříve zařazováno pod 7.2)

Nová kategorie

11.1

Stacionární zdroje, jejichž roční emise tuhých znečišťujících látek

překračuje 5 t

překračuje 2,5 t

11.1

Stacionární zdroje, jejichž roční emise oxidu siřičitého

překračuje 8 t

překračuje 5,5 t

12.1

Manipulace se sypkými materiály včetně jejich skladování na otevřených plochách jinde neuvedené s celkovou projektovanou plochou deponií 3000 m2 a více s výjimkou stavenišť

Nebylo

Nová kategorie

13

Stacionární zdroje neuvedené jinde v příloze č. 2 k tomuto zákonu, pro které bylo vydáno povolení provozu

Nebylo

Možnost zažádat o povolení provozu i pro zdroj, který není vyjmenovaný

V případě pochybností, zda se jedná o vyjmenovaný emisní zdroj, je oprávněn rozhodnout příslušný krajský úřad. Pokud je emisní zdroj nově považován za vyjmenovaný, je nutné požádat o povolení k provozu do 1 roku, tj. do 28.2.2026. Pokud je emisní zdroj nově považován za nevyjmenovaný, platnost dosavadního povolení automaticky zaniká.

Sledování provozního parametru

Novela zavádí novou povinnost nepřetržitě sledovat určitý provozní parametr (např. tlaková ztráta filtru, teplota dopalovací komory, spotřeba zemního plynu), který má zajistit spolehlivou funkci zařízení ke snižování emisí nebo jiných opatření. Příslušné konkrétní parametry a rovněž kategorie zdrojů, kterých se tato povinnost týká, budou definovány v prováděcím předpisu. Pokud nebude možné takový provozní parametr stanovit, krajský úřad namísto toho stanoví technickou podmínku provozu, která zajistí obdobnou kontrolu správné funkce technologie ke snižování emisí nebo opatření ke snížení emisí jako provozní parametr. Pokud je pro takovýto emisní zdroj vyžadován provozní řád, je nutné jej aktualizovat a doplnit definici provozního parametru včetně jeho mezních hodnot, způsob sledování, zaznamenávání a vyhodnocování.

Měření emisí

Novelou přibyla povinnost zavést kontinuální měření emisí pro zdroje nově uvedené v Příloze č. 4, části B (např. výroba buničiny, výroba dřevotřískových desek atd.). Spuštění měření je požadováno nejpozději od roku 2028 s tím, že výsledky ze všech kontinuálních měření budou přenášeny on-line do ISPOP.

Ohledně jednorázových měření emisí se od roku 2026 zkrátí doba pro ohlášení plánovaného autorizovaného měření z 5 dní na 1 den. Ohlášení by mělo být možné provést pomocí ISPOP. Předání protokolu z měření bude rovněž probíhat přes ISPOP, předání bude moci provést měřící skupina.

Poplatky

Novelou došlo ke zvýšení sazeb za vypouštění znečišťujících látek o cca 30%, poprvé se navýšené sazby projeví při výpočtu poplatku za rok 2025. V dalších letech je možné očekávat průběžnou aktualizaci sazeb na základě vývoje inflace.

Prováděcí předpisy

V současné době se čeká na vydání novely prováděcí vyhlášky, která změny uvedené v zákoně dále upřesní.